Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








torsdag 7. juni 2018

Den første rosetiden


Altfor mange av plantene i hagen  har svært kort blomstringstid.
Hurdalsrosen er en av dem. Derfor må den nytes og fotograferes mens den er på det fineste.

Hurdalsrosene ble plantet i løpet av sommeren 2008. Det var i utgangspunktet to, men den ene frøs. Og bra er det egentlig for det ville faktisk ikke vært plass til to. Det kan vel hende at jeg undervurderte hvor stor plass alt ville ta etterhvert.

Fordi det er så tørt og varmt vil blomstringen være enda kortere og intens enn vanlig. Til forskjell fra mange andre roser blomstrer den bare en gang.

Hurdalsrose har ingen torner og har en fantastisk lukt.

Etter mange hint, mer direkte oppfordringer og tilslutt press dro jeg til legen i dag.

Jeg kom hjem med antibiotika, sykemelding og avtale om røntgen av lungene på mandag. Lungebetennelse kan komme i mange utgaver. Kanskje ikke så rart energinivået og konsentrasjonsevnen har manglet de siste ukene.

Når hodet var innstilt på langsomt tempo fikk jeg faktisk vannet de aller tørsteste i hagen i ettermiddag.

Det er  mye mer i hagen om dagen og jeg gidder ikke skjule at jeg er stolt. Fortsettelse følger.



Ingen kommentarer :

Legg inn en kommentar