Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








søndag 25. mars 2018

Å rydde i gamle bilder

Det passet meg forsåvidt bra med en kald vinter i år. Da hadde jeg en god grunn til å holde meg innendørs. Rett etter nyttår dukket jeg ned i den ene av min slekter med utgangspunkt i mine tippoldeforeldre.

Etter det tok jeg fram noen kasser med bilder og negativer. Her dreide det seg om tidsperioden 1909 og fram til våre dager. Da var det godt med et langt spisebord. Egentlig var det deilig å lukke døra til dette rommet mens det var på det verste.

Svært unntaksvis lå bilder og negativ som hørte sammen i samme konvolutt. Så det har vært en stor jobb å sortere bilder etter år og tidspunkt. En ting har vært anledningene jeg har deltatt, men her var det bilder fra lenge før jeg var født og etter at jeg flyttet hjemmefra.

Jeg har valgt å bruke løse plastlommer med plass til 8 bilder. Da er det lett å stokke rekkefølgen på bilder underveis. Jeg legger bilder og negativ sammen. Hva den endelig løsningen blir med oppbevaring av negativ, vet jeg ikke.

Etterhvert ble album etter album fylt og bordet ble heldigvis tommere.



Utgangspunktet for arbeidet var en bildekavalkade jeg laget til mine foreldres diamantbryllup i januar i fjor. Da innså jeg hvilken gullgruve av informasjon som lå i alle bildene som fantes. Jeg tok derfor på meg oppgaven med å sortere og sette alt i album. Det er faktisk nå jeg skulle vist bilder fra deres 60 år sammen for nå har jeg mye bedre oversikt enn for et år siden.

For et par uker siden kunne jeg rydde sammen i spisestua, men flyttet resten til kontoret mitt. Nå dreide det seg kun om tiden fra 1938 og til 1957. Arbeidet er på ingen måte helt i mål, men nå er vel omtrent 90 % under kontroll.

Jeg antar at min familie ikke er den eneste som har skuffer eller kasser med usorterte bilder. Kanskje var dette motivasjonen du trengte?

2 kommentarer :

  1. Imponerende jobb! Jeg har mer enn nok med å få orden på mine egne bilder gjennom snart 42 år...

    SvarSlett
  2. Åh så deilig. Jeg elsker orden. Jeg har kontroll på mine bilder men hjemme hos mamma og pappa har jeg vel en jobb lik din. Har lyst til å ta tak i det for det er så mange bilder og historier jeg vil se og høre. Så flott å ha et sted hvor du kan lukke om prosjektet, det blir så tungt hvis man må rydde vekk mellom hver gang man har tid til det. Lykke til med siste 10!

    SvarSlett