Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








torsdag 11. januar 2018

Kryss i taket

Det tenkte jeg faktisk i dag tidlig da jeg våknet etter en natt uten hosting. Faktisk den andre natta på rad. Jeg har sutret her før om denne forkjølelsen jeg merket første gang helt i begynnelsen av november, og som jeg ble helt slått ut av en uke senere. Og siden da har jeg hostet.

Første flaska hostesaft på resept fikk jeg på mitt gode navn og rykte, men før jeg kunne hente flaske nummer to måtte jeg snakke med en lege. Utrolig hyggelig og flink turnuslege. Jeg håper bare at hun hadde immunforsvar til å stå imot all virus jeg sannsynligvis sendte hennes vei.

Åshild Woldstad sitt bilde.Jeg gjennomførte de fleste avtaler jeg hadde før jul med nød og neppe, men måtte avlyse barnebarna to ganger. Jeg fløt fordi jeg hadde planlagt raust med ekstra fri. Etter å ha sovet på eget rom i mange uker (for ikke å forstyrre mann og hund med nattlige hosteanfall og tedrikking) og med puter nok til en hel familie i ryggen for å forebygge hostingen, flyttet jeg tilbake til mannen og den gode madrassen. Det varte noen dager. Så fort juletreet var pyntet ble nettene fylt av hosting og te. Og det varte til etter nyttår. Da hadde jeg skrapt bunnen av flaska med hostesaft og trengte påfyll. Heldig ny hyggelig og så forståelsesfull lege at jeg ble helt rørt. Jeg ble faktisk også testet for infeksjonsutløst astma, men det var det ikke.

Det finnes i allefall ingen mirakelkur. Min løsning ble Bronkyl forte på dagen for å løsne slim i halsen og Cosylan om kvelden før jeg legger meg for å redusere hosten (ja om natta så lenge det var nødvendig).

Nå når jeg helt tydelig er på bedringens vei, ser jeg hvor lite krefter jeg hadde i perioder. Hostingen og lite søvn satte sine spor.

Jeg har skyldt på barnehagesmitte før, og jeg komme nok til å bli smittet igjen. Jeg har ikke problemer med å takle en vanlig forkjølelse med litt verking i kroppen, at nesa renner og sår hals. Men denne vedvarende hosten er jeg faktisk redd for å få om igjen. Kan det være så vanskelig å finne på noe som lindrer mer enn det som finnes nå?

Her var det strømbrudd på morgenkvisten, derfor levende lys til frokosten.



Ingen kommentarer :

Legg inn en kommentar