Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








lørdag 11. november 2017

Hvem og hva?

Det er 43 dager til julaften og det er lurt å tenke på julegaver. Vi er blant dem som har begrenset gavekretsen. Der er det bare noen veldig få i tillegg til barn, barnebarn og foreldre. Det er virkelig en lettelse sånn rent praktisk å ha få navn på lista.

Jeg ber om ønskelister ganske tidlig, men prøver likevel å overraske litt.

Gjennom årene så har jeg gitt bort mange kjøkkenhåndklær og kjøkkenkluter. De aller beste finner jeg henholdsvis på Kid og Jysk. Kjøkkenhåndklærne må være ganske tynne og bløte for å ha god sugeevne. De må heller ikke loe. Jeg foretrekker fortsatt hvite gaskluter.  Det er mest hygienisk - alle flekker syne godt.

Gjennom årene har vi gitt bort glass, bestikk, servise, kjøkkenredskaper, sengetøy, frottehåndklær, noe klær, verktøy....

En vellykket gave var bakebolle, tresleiv, deigskrape og oppskrifter på gjærdeig. Det har alle våre nieser og nevøer fått. Husk bare at bakebollen ikke må være for liten, 5 liter synes jeg er en passe størrelse.

Hva jeg skal kjøpe til mann, barn og barnebarn kan jeg ikke skrive, men jeg har også sendt ut noen ønsker.









Sett opp en liste med alle navnene og skriv ned ønskene. Selv om det er få på lista så tar jeg ikke for gitt at jeg husker hva jeg skal kjøpe når jeg kommer i butikken. Med en sånn liste tar butikkrunden kort tid. Listene sparer jeg på - det er kanskje greit ikke å få det samme hvert år?

På min plan for i dag står også at jeg skal rydde og vaske i kjøleskapene. Det er rett og slett for å få plass til de første bakevarene som jeg skal kjøpe på mandag. Vi har barn og barnebarn på besøk, og i tillegg er jeg blitt veldig forkjølet så jeg er usikker på den saken. Jeg håper at jeg får gjennomført det i morgen.

3 kommentarer :

  1. Lister er nødvendig for å handle effektivt, og lister fra fjoråret og året før der er nødvendige for å unngå at folk får samme gave flere år på rad. En sånn gave har jeg gitt bort én gang, og det var ikke særlig artig...

    SvarSlett
  2. Hei Åshild, æ glæder mæ til og lese om alt du planlegger, og alt som du gjør til jul, vært år :)

    Du planlegger så flott, og så baker du og lager så utrulig mye deilig mat :)

    Æ har nu vasket i kjøleskapet og er nesten ferdig med kjøkken skapan, og julegvene har æ både handlet inn og pakket inn de som er kjøpt, har vel kansje under halvparten igjen :)

    God bedring med influensaen :)

    Ha en fin søndag-

    Lisbeth :O)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for god bedring hilsen. I dag har jeg faktisk tilbrakt det meste av dagen sovende på sofaen.

      Slett