Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








lørdag 2. september 2017

Værdagbok

Da vi hadde bodd på gården noen få uker så kjøpte jeg en værdagbok. Jeg tenkte at når vi i fremtiden snakket om store nedbørsmengder, lange perioder med kulde eller sol så ville jeg ha fakta.

Boka er stort sett utfylt med temperatur både morgen  og kveld. Det ble enklere etterhvert da vi plasserte en liten værstasjon i hagen og med avlesningspanelet rett ved værdagboka.

Boka er 19,5 x 22,5 cm stor, og den kunne ligge oppslått.

Plutselig var det gått 10 år og jeg skulle kjøpe en ny.


Det var faktisk lettere sagt enn gjort. "Min" bok fantes ikke lengre, og jeg angret umiddelbart på den jeg tilslutt kjøpte. Den er for smal og for "stram" i ryggen til å ligge oppslått. Den var faktisk ikke god å skrive i heller, 









Det var da jeg fant ut at jeg ville lage den selv. Da ville jeg få akkurat de rubrikkene jeg ønsker og jeg kunne bestemme hvor mye plass det skulle være å skrive på. Jeg kunne dessuten velge papirtypen selv.

Dette ble resultatet. Jeg laget de første månedene i februar og har fortsatt gjennom året. Nå har jeg endelig laget for de siste, inkludert januar.

Jeg synes at den er ganske enkel å fylle inn for det er de store trekkene jeg vil notere, men det er plass til å skrive temperatur både morgen og kveld. På notater skriver jeg gjerne hvordan været er når jeg skriver morgentemperaturen. Sånn som utover nå er det gjerne tåke om morgenen, men det blir strålende sol utover dagen - som jeg skriver inn i rubrikken for Været. Jeg skriver også om det har vært en spesielt nydelig dag eller kveld, eller om det har vært veldig mye vind. I rubrikken merkedager skriver jeg fødselsdagene til de jeg skal huske på. Ikke bare navnet, men også året de er født.



Skrifttypen i selve skjemaet er nøytrale Calibri, men jeg har brukt ulike fonter på månedsnavnene.

Jeg har skrevet ut på vanlig 80 g kopipapir. Min skriver (Epson XP-860) skriver på begge sider av arket, men det blir ganske mange sider så det går en del sort blekk. Jeg vil anta at et kopisenter skriver ut billigere om man tar med filene på en minnepinne dit.

Det er 10 år til neste gang jeg trenger å skrive ut nye ark til min værdagbok. Så om det er noen som vil få tilsendt pdf-filene på epost så er det bare å si ifra til meg på ashild.woldstad@gmail.com

2 kommentarer :

  1. Så smart da! Jeg har hatt den værdagboken du viser i en tidligere utgave, og den er kun ok hvis en har den i en bokhylle. Sikkert meningen å skulle kjøpe en ny hvert år. Bedre system det du har laget.

    SvarSlett
    Svar
    1. Den første var en 10 års dagbok, og fungerte supert.

      Slett