Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








søndag 24. september 2017

Ingen trender

Her i huset følges ingen interiørtrender. Når jeg kjøper inn noe nytt så må det passe til det som er fra før, og vare i mange år. 

Enda flere bursdagspenger er blitt brukt opp. På bildet til høyre er det to lysestaker fra Glasshytta Union i Drammen. De er laget av Kari Ulleberg og serien heter Fredag. Jeg har vært så heldig at jeg nå har ti, og jeg gleder meg til å dekke et bord til mange gjester om noen få uker. Det er faktisk ti år siden jeg fikk de første fire. Det var til 50 års dagen min. Senere har det kommet til flere like. Glassene foran er fra Nøstetangen glassverk, og kopi av glass fra 1700-tallet. Det er nok femten år siden jeg fikk de første, og nå har jeg faktisk tyve glass. Jeg vet glassverket har noen få glass igjen, og at de ikke skal produseres mer så noen glass til kommer nok på ønskelista til jul. 

Også lysestaken bakerst på det venstre bildet kommer fra Nøstetangen. Lysestaken foran er Peer Gynt fra Hadeland. Den har jeg hatt i 35 år, og alltid ønsket meg en til. Denne kombinasjonen synes jeg ble vellykket. Man kan så vidt skimte at jeg bruker en metallkapsel nederst på lysene. Det er for å unngå at krystallet skal sprekke om lysene brenner for langt ned.
  

Og lysestakene passet godt på bokhylla i mørk eik, krystallbollen og sønnens  forsølva barnesko. Jeg har faktisk ikke sett en slik bolle noe annet sted, men antar at mine besteforeldre fikk den til bryllupet i 1925.

Jeg må tilslutt slå et slag for gavekort. Det har vært og er fortsatt en luksus å vurdere hva de skal brukes til og å kjøpe noe som er såpass luksuspreget at jeg normalt ikke hadde kjøpt det. Det er veldig vanskelig å lage en helt konkret ønskeliste før et jubileum. Jeg vet at altfor mye penger står ubrukt i gavekort hvert år, derfor ga jeg meg selv en frist på to måneder på å bruke de opp. jeg har allerede lagt planer for det siste.

Ingen kommentarer :

Legg inn en kommentar