Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








lørdag 10. juni 2017

Snart i mål

Jeg vet ikke når denne senga ble brukt sist, men ganske snart kommer det madrass og sengetøy i den.

Jeg regner med at det er en barneseng på grunn av de høye sidene, men senga er faktisk 90 cm bred og 180 cm lang helt utdratt. Kan det være  mulig at to barn sov sammen i senga?

Jeg så senga første gang våren 2005 da jeg for første gang var på loftet. Da sto senga i det store rommet mot sør, og var neste skjult bak masse gamle ledninger og kabler. (se bildet under til venstre) Jeg har glemt selve ryddejobben på loftet, sikkert fordi den har vært delt over så mange år. Senga har blitt flyttet frem og tilbake mellom sørrommet og nordrommet alt ettersom hvor det har pågått arbeid.

Det var vanskelig å ta gode bilder på loftet de første årene. Det var mørkt og veldig støvete. Noe som bildet under til høyre viser. Det er langs veggen der senga er plassert nå. De gamle vinduene er lagret på låven og døra er tatt i bruk et sted i huset.

3 kommentarer :

  1. Takk for hjelpen på bloggen min som gjorde at jeg "fant" deg :) Litt morsomt at du har kalt bloggen din for Bestemors hage. Jeg ønsker nemlig å gjøre hagen min mer bestemoraktig. Det er en anleggsgartner som har anlagt hagen til huset vi kjøpte i utgangspunktet, og det bærer den preg av. Litt vel mange busker på rekke og rad, noen få trær, og mesteparten håndteres med hekksaks... Kanskje litt drøy konklusjon, for hagen er flott den, men grov.
    Min egen bestemor hadde bare en liten bakgård, ingen hage, bare noen få stauder i et bed. Min mor derimot hadde da hun levde det jeg kaller bestemorshage på hytta. 2 mål lykke. Nydelig! Jeg har ikke de samme ambisjonene, men må se jeg blir skikkelig inspirert av alle de flotte bloggene.
    Når det gjelder senga du har på bildet så sov jeg i en slik!! Senga er ment å vokse i. Jeg er noe usikker på størrelsen på din seng, men min - sammentrykket - var liten nok til at jeg kunne bruke den fra ettårs alderen. Den var med meg i mange år, og ble trukket ut etterhvert som jeg vokste (og etterhvert som jeg fyllte den med flere og flere leker). Herlig nostalgisk! Du er heldig :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så hyggelig å lese. Ja, vi har flere uttrekkbare barnesenger her. Forskjellen er størrelsen. De andre sengene er drøyt 60 cm brede og ca 150-160 cm lang. Den på loftet er veldig stor i forhold til dem.

      Slett
  2. Stor forandring, skal si dere har jobba på loftet! Og senga var veldig flott, så bra at den har blitt tatt vare på og fortsatt kommer til å bli tatt vare på.

    SvarSlett