Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








onsdag 7. juni 2017

Etter fest og moro

 Det er litt sånn "etter den søte kløen, så kommer den sure svien" når det gjelder duker.

Til en visst punkt kan de vaska, men ustrøkne skjules, men etterhvert blir bunken så høy og benken så full at det bare må gjøres noe.

Etter en av regnværsdagene i pinsen ble situasjonen mye bedre. Nesten 70 meter duk er nå enten tilbake i skap eller på vei tilbake til sine eiere. For det hender jeg må låne noen for å få nok i samme farge.

Denne gangen var det bare en linduk i bunken. Den ble lagt tilside i påvente av en rulledag litt senere i sommer. Jeg stryker alt annet enn lin. Mange duker som er teflonbehandlet må varmebehandles (strykes) for at stoffet skal beholde den smussavstøtende overflaten.

Til tross for timene bak strykejernet kommer jeg aldri til å gå over til papirduk.
  

2 kommentarer :

  1. Nei, skikkelige duker trumfer papirduker i 10 av 10 tilfeller. :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Akkurat. Men jeg skal kjøpe en flott voksduk til buffet-bordet. Der blir det mest sølt.

      Slett