Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








søndag 20. november 2016

34 dager til julaften

I dag er det tilbake på den opprinnelige planen. Jeg er allerede i gang med den første gjærdeigen. Det skal bli tebirkes.

Så skal jeg ta opp kakeboksene fra kjelleren og vaske dem. Ja, de ble vasket i januar da jeg satte dem ned, men etter et opphold i kjelleren så må de uansett vaskes. Det aller viktigste er at de får romtemperatur før småkakene legges i. Ellers vil småkakene "slå seg" og bli myke. Det har jeg erfart.

Oppdatering: Jeg hadde akkurat satt dagens første deig da brannvesenet ringte for å fortelle om at det var brann i huset til mine foreldre. Huset var gjennomsøkt, men de var ikke der - heldigvis.


Det som forundrer oss er hvordan de lokale nettavisene la ut informasjon om dette før vi visste noe. Det som sjokkerte oss er kommentarfeltet på den ene avisens Facebookside. Hvordan kan noen mene at en brann kan bli lønnsom? Heldigvis var avisen villig til å fjerne hele Facebookartikkelen før det utartet mer.

Jeg har puttet 128 tebirkes og 48 rundstykker i fryseren i kveld, men den uka som kommer blir definitivt helt annerledes enn jeg hadde tenkt.


2 kommentarer :

  1. Jeg passer også på å vaske kakeboksene i god tid før jeg legger i kakene. De har jo noen kriker og kroker som fukt kan gjemme seg i. Har ikke tenkt på det med romtemperatur, men så står jo mine på kjøkkenet til de tas i bruk. Hilsen Camilla i Harstad

    SvarSlett
  2. Uff, så ekkelt for dine foreldre. Både brannen og kommentarfeltet. Håper det ordner seg raskt med ny plass å bo og slikt praktisk. Jeg kunne da aldri se for meg at en brann er noe annet enn tragisk og i hvert fall ikke lønnsomt. Sender gode tanker til deg og foreldrene dine.
    Hilsen Camilla i Harstad

    SvarSlett