Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








lørdag 29. oktober 2016

Mange dagsverk

Hvis jeg ikke hadde hatt alle notatene fra den siste uka i oktober for 10 år siden så hadde jeg ikke kunnet fortelle stort. Bildene viser selvsagt noe, som her - innsetting av innervindu. Det ene malt, det andre rakk vi ikke male i denne omgangen. Det er dessuten tydelig at det høyre yttervindu forsatt er i maleprosess.

Dette vinduet er et av de vinduene vi har byttet nå, og jeg er så glad for at vi ventet. Jeg er veldig usikker på om vi hadde gjort det samme valget for 10 år siden.

Den viktigste dagen denne uka var torsdag. Da var det operasjon dagsverk og jeg hadde gården full med ungdommer. Jeg hadde forberedt meg godt og hadde lange lister med oppgaver.

I kjelleren ble det satt masse hyller inn i et stort garderobeskap.

  

Og da ble vi kvitt verktøyhylla og alle malingspannene i spisestua


 

Alle de malte listene ble flyttet på låven, der var det også ryddet plass til dem. Ja, det ble lang vei for snekkerne og hente dem, men vi var helt nødt til å tømme dette rommet.




Jeg benyttet anledningen med mange hender til å flytte på masse materialer på låven.

Inne var det pussing av grunningen på tak og vegger på kjøkkenet som avsluttet dagen.

Det er selvsagt viktigst og helt avgjørende for en pen nymalt overflate at nytt treverk pusses ned etter grunning, men jeg erfarte at også gammelt og tidligere behandlet treverk har ujevnheter som jeg vil ha fjernet før maling. Det sier seg selv at alt pussestøvet må vaskes av før maling.


Etter at spisestua var ryddet så ble den vasket med salmiakk og skylt godt. Og da veggene var tørre kunne vi ta første strøket med maling. Her var veggene tidligere behandlet med linoljemaling, så vi valgte linoljemaling. Det angret jeg på umiddelbart. Så i 2011 grunnet jeg veggene med heftgrunn og malte med halvblank oljemaling. Da ble tak og lister så hvite som jeg ønsker og all maling mer dekkende. De senere årene har det kommet flere typer linoljemaling, som visstnok skal være bedre enn den jeg prøvde.


Å grunne gjorde vi mye også i 2006. På bildene under; soverommet vårt, kontoret mitt, garderoben i 1.etasje og gangen i 2.etasje.

 
Jeg hadde laget en veldig detaljert arbeidsplan for den uka som kom. Både fordi det var viktig å gjøre ting i riktig rekkefølge og fordi det var en viktig tidsfrist mandag 6.november.

Ingen kommentarer :

Legg inn en kommentar