Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








søndag 14. september 2014

Rød Gravenstein

Etter 4 år kom det første eplet på Gravensteinepletreet.

Vi synes det var på tide at det igjen kom Gravenstein på gården. På plantekartet min oldefar tegnet på 1920-tallet står det at han plantet et tre 25.mai 1924. Jeg tror nok det har vært nyere trær også, men det er ikke dokumentert når de ble plantet og hvor de har stått.

Gravenstein er sannsynligvis en dansk eplesort, i alle fall et det oppkalt etter den danske byen Gråsten helt sør på Jylland. Det kom til Norge på slutten av 1700-tallet.



Gravensteineplene er store, runde og virker ofte litt fete utenpå. De er svært saftige og har lett syrlig og frisk, fin aroma. Det er nydelige spiseepler som også egner seg godt til baking. De har god holdbarhet. Jeg har lest at mosten er gul med en syrefrisk og fruktig smak, men det tar nok noen år før det blir epler nok til å lage most av.

1 kommentar :

  1. Åååå, rød gravenstein er et av mine favorittepler, men det er ikke så ofte jeg ser det i butikkene lenger...

    SvarSlett