Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.

Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.

fredag 29. mars 2013

Turist i Roma 4

Flyturen
Vi reiste med RyanAir fra Rygge til Rome Ciampino Airport. Til tross for alle forferdelige historier om bagasje og boardingkort, så skjedde det ingenting med oss. Jeg var veldig nøye da jeg bestilte; alle navn riktig skrevet, betalte ekstra for innsjekket bagasje og skrev ut boardingkortene før vi reiste hjemmefra. Flyet gikk presis og landet presis begge veier. Jeg blir bare litt pinlig berørt over fanfarene ved landing.

Også blir jeg litt irritert på alle som tar med seg koffert som håndbagasje. Da blir det veldig liten plass til oss som bare skal legge opp yttertøy og en liten veske i hylla.

Hotell
Vi hadde valgt et veldig sentralt hotell uten å tenke på at sentralt også betyr masse biler.

Vi fikk bytte til rom på baksiden etter den første natta. Det var helt OK. Hotellet er litt slitt og ikke helt rent, men koster vesentlig mindre enn andre i nærheten. Frokosten var grei.

Det var ikke så varmt da vi var der i begynnelsen av mars, men er man heldig kan det bli nesten norsk sommertemperaturer. AirCondition brukes ikke om vinteren uansett hvor varmt det er og på det hotellet vi var ble det dessuten satt på sentralvarme hver kveld fra 18.00 - 22.00. Så folk som er like kresne på soveromstemperatur som meg bør kanskje sjekke med hotellet før bestilling.

Guidebøker

Vi hadde med oss en ganske dårlig guidebok. Det er mye lettere å finne en god nå etterpå.

En klar favoritt er den veldig store og tunge fra Gyldendal.
Mye mer hendig er Gatelangs fra Aschehoug. Den gir korte informasjoner om det viktigste, men er selvsagt ikke så detaljer som den store.

Jeg har også funnet den ganske detaljerte nettbaserte reiseguiden til den danske familien Sørensen. (De har laget tilsvarende for mange store byer)

Nå etterpå har jeg søkt opp Roma på GoogleMaps. Der varierer jeg mellom å se på kartet som tegnet kart eller som satelittbilde. Dessuten bruker jeg mye gatevisning for å kjenne igjen spesielle bygninger eller gater vi har gått i. Jeg klarer ikke å bruke GoogleMaps på denne måten før etter at jeg har vært et sted. Men på denne måten har jeg glede av en tur i lange tider etterpå.

Taxi
Som så mange andre steder er det viktig å be om pris før reisen starter. Det kostet ca 35€ fra flyplassen Ciampino og inn til sentrum.

Mat
Vi hadde ikke gjort noe forsøk på å finne ut hvor vi burde spise før vi dro. Når vi er på ferie lever vi litt etter innfallsmetoden, og må spise når vi er sultne. Både pizza og pasta er helt greit, uten av det blir den helt store opplevelsen. Vi hadde fått en klar advarsel mot å spise på Piazza Navona: " lov meg at du ikke bruker en krone på mat på Piazzaen. Det er overpriset og smaker dårlig." Derimot hadde vi fått tips om biff på (navn kommer), men den fikk vi ikke testet.

Vi spiste selvsagt iskrem. Veldig bra. Vi kjøpte vår på hjørnet av Campo de’ Fiori. Stort utvalg og bra smak. Jeg tror det må bli mer is neste gang.

Fotografering

Jeg valgte å la speilreflekskameraet være hjemme, og det var jeg glad for. Det er mye enklere med et lite kompaktkamera. Det får dessuten plass i håndveska.

Det er fotomotiv overalt. Ta innimellom bilde av gateskiltene. Da er det lettere å huske hvor dere gikk.

Kjøp ekstra kamerabatteri før avreise hjemmefra. Det er dumt å gå forbi masse flotte motiv fordi batteriet er tomt.

Andre tips

Vi burde hatt en lett ryggsekk til en ekstra jakke og drikke. Vi valgte bort sekk fordi vi hadde hørt om alle lommetyvene. Bortsett fra i køen til Colosseum var vi ikke så nær fremmede. Man trenger jo ikke å legge lommeboka i sekken.
Gode sko er en selvfølge. Det sitter langt inne for meg å bruke joggesko, men i Roma er nok det lurt. Alternativt sandaler av tilsvarende kvalitet.

3 kommentarer :

1. Kjære du, godt vi ikke var på samme fly, for akkurat det at vi reiser med små kofferter som går som håndbagage er jo det som gjør at vi bestandig liker Ryan Air best. Så handy det er, specielt for en langweekend. Ikke trenger man være ute så lang tid innen heller og når man lander er det bare rett ut. Lommetyven har jeg vart borti i Roma, det endte med at jeg slo vederbørende i hodet med en hoprullet affisje (i papp vel og merke) så solbrillene fra lommetyven datt i bakken og gikk i stykker. Der sto jeg med to barn, mens mannen kjeftet på meg, lommetyven også for den delen og jeg underviste henne i diverse svenske gloser som ikke bør oversettes. Pussig nok ble jeg obs på henne for hun trykket seg så nær innpå turistene forran meg syntes jeg. Og pløtslig dunket hun in i mig og jeg grep automatisk etter vesken, der jeg kun hadde røykpakken, og merket hennes hånd. Ha, ha.. Jeg vant og hun forsvant raskt da mine gloser tilkallet manges oppmerksomhet, også politiets. Så, lommetyver i Roma bør man ta på allvor. Men ja, Roma er en herlig by, var der sist i høstes og merket inget av tyvene da så en ryggsekk, uten ting som man ikke kan miste, er nok lurt :)

2. Virkelig mange flotte bilder fra Roma! Takk for titten.

3. Så fine Reise brev fra Roma :-)

- Roma er vår favoritt, prøver å en tur dit hver høst.