Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








onsdag 12. desember 2012

12.desember safrantips

Det er Lucia-dagen først i morgen, men kommer likevel med lussekatt-tips. Jeg tror at de fleste har fått servert tørre og harde lussekatter som smaker gjær. Min oppskrift på lussekatter gir et godt og smakfullt resultat. Og - det må være safran i dem!! Denne ene dagen i året må vi spandere på oss den opplevelsen. Safranen gir selvsagt den flotte gule fargen, men også den fantastiske smaken og lukten. Det lukter faktisk Lucia-dagen på kjøkkenet.

Jeg foretrekker å lage Safrankringler. Det er en kaldhevet gjærdeig som ikke skal ha forhev. De skal altså bakes ut med den gang, men trenger veldig lang etterhev.

























Jeg kjøper safran på apoteket og den lille plastboksen kommer i en mye større metallboks. De store matbutikkene har også safran i krydderhylla.

1 kommentar :

  1. Æ har bakt Lusia katter idag, sia barnebarnet vårt har bursdag, skal ta det med utover til kaffen idag :)
    Men bruker bare gurgemeie i deigen.....

    Takk for alle de fine tipsan du legg ut på blogggen din ;)

    Lisbeth ;)

    SvarSlett