Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








mandag 10. desember 2012

10.desember Julemattips

Så mye som mulig ble brukt av dyrene som ble slaktet på gården. Sylte er et slikt "restprodukt" av grisen. Alle som har spist smalahove vet at det sitter en del (veldig mørt) kjøtt rundt kjeven. Slik er det også på grisen. Det var også en del fett på grisehodet, og fett og kjøtt ble lagt lagvis. Da oppsto det karakteristiske sylteutseende.


Jeg byttet ut grisehodene med ferske griseknoker for over 30 år siden. Etterhvert har jeg lagt til litt kjøtt fra nakke også. Syltene er betydelig magrere enn før, men smaken er minst like bra. Det sørger også krydderblandingen for.

I dag setter årets storproduksjon i gang. Det finnes nesten ikke noe hyggeligere enn å fylle kjøkkenet med, etterhvert drevne, syltelagere.





      
En sylte er nesten ferdig lagt.                                                       Ferdig surret sylte

5 kommentarer :

  1. Sylte hører julen til. Blir ikke jul uten hjemmelaget sylte i lompe med litt grov sennep på :) Takker for flott tips til pressing av sylte da :)

    SvarSlett
  2. FOR en blogg, her vil jeg være:) Synes det er så viktig å holde på gamle mattradisjoner:) Ikke så mange år siden jeg la bort svinehodene, men bruker nå mest ribbe til sylte jeg:) Skal jammen gjøre et forsøk med svineknoker også:)Ellers har jeg samme fremgangsmåte på sylte som deg:)
    Skal lage rull til jul også, men må vente litt:)
    Stor kjele er i mine begrep like stor som din:) mange vil låne den;)
    Trine:)

    SvarSlett
  3. Så flott resultat! Mange gode mattips hos deg, du er en inspirasjon!

    SvarSlett
  4. Hjemmelaget sylte er supergodt=) Du vet jo at jeg allerede har vært hjemme hos mamma og laget det. Gleder meg veldig til å ta opp den første biten fra fryseren=) Fin mandag til deg=) Vibeke

    SvarSlett
  5. Jeg har aldri prøvd denne tradisjonen, men hjemme hos min mor i dalen er det fast takst med rull og sylte. Men hun tror jeg bruker buklist (litt vag på begrepene her...)

    Takk for veldig hyggelig kommentar på "Ventetida over", (",)

    SvarSlett