Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








søndag 9. september 2012

Min høstfavoritt

Det var ingen hage her på gården da vi flyttet hit i 2006. Jeg kunne derfor planlegge den akkurat som jeg ville. En fin utsikt fra kjøkkenvinduet sto høyt på ønskelista.

Fortsatt blomstrer mange av rosene og en av dem kunne vært høstfavoritten.
Rent fargemessig er det Strandkattehale som er mest synlig nå. Så jeg kunne valgt den.

Bak huset lyser Solhatt opp i bedet som blomstrer i gult gjennom alle sesonger.












Men det ble Hortenisa. Denne flotte busken der blomstene er nydelige helt fra de første knoppene og til de står brune og tørre langt utpå høsten. Vi har Hortensia mange steder i hagen, den på bildet under står i hekkbedet - i utsikten fra kjøkkenvinduet.
Syrinhortenisa  Hydrangea  paniculata Grandiflora
Det finnes enda flere høstfavoritter her hos Anne på Moseplassen.

12 kommentarer :

  1. Så nydelig blomster på hortensiaen din. Kanskje det er en blomst som jeg kan få plass til å hagen til neste år. Her har jeg ryddet inn det meste, men staudebedet står fortsatt og glimter med litt farger.
    Tusen takk for alle hjelp og gode råd jeg har fått av deg denne sommeren. Er jammen ikke lett å finne frem i denne jungelen av planter når man skal begynne helt på nytt i hagen og ikke har noen særlig kunnskap. Masse hjelp i bloggen din da :)

    SvarSlett
  2. Jeg har fått helt hortensiadilla i år, så jeg er helt enig med deg i valget av favoritt. De er så flotte når de skifter til rosa.

    SvarSlett
  3. Heisann!:)Her var det mye fint å se på, koselig blogg, legger meg til som følger hos deg i dag.Hilsen Else Britt:)

    SvarSlett
  4. Så flink du har vært med hagen siden dere flyttet inn! Du har fått til utrolig mye på noen få år må jeg si.
    Syrinhortensian var nydelig og den skal jeg prøve å få tak i til neste år. Liker at det blomstrer litt utover sensommeren og høsten også.
    Ønsker deg en fin mandag!

    SvarSlett
  5. Du har virkelig fått til en flott hage og blomstene du viser
    er så fine.

    Ha en fin dag , Marit.

    SvarSlett
  6. Helt enig med deg! Hortensia er en vakker busk/plante! Jeg har tidligere forsøkt meg på slike hortensia Macrophylla varianter. De er vakre første året, men siden kommer de stort sett bare med bladverk. Så i år har jeg kjøpt en syrinhortensia med mintfarget bladverk og hvite, nesten kulerunde, hvite blomsterklaser. Nå håper jeg på at den skal trives i min hage, for da blir det flere varianter i fremtiden! :-)
    Lykke til på Moseplassens konkurranse!
    Stein

    SvarSlett
  7. aiai, finfine alternativ du byr på, og en praktfull utvalgt kandidat. Jeg har blitt svak for hortensia i det siste året, men som busker i hagen, i krukker kan jeg styre meg for primadonnanykkene dens, hihi.

    Hyggelig at du er med på konurranse!

    SvarSlett
  8. Hortensia lyser godt opp i ettersommerhagen, nydelig rosa farge på din! Lykke til i konkurransen!

    SvarSlett
  9. Jeg har også for alvor fått opp øynene for Hortensia, og i fjor skaffet jeg meg Vierhortensia. Det ser ut til at de kan bli mange flere, og din var nydelig med den sarte rosa fargen! Fint også at den er fin helt fra knupp til den visner!
    Lykke til!

    SvarSlett
  10. Hortensia er helt nydelig. Likte godt de andre også :) Ha en finfin tirsdag.

    SvarSlett
  11. Syrinhortensia er lekker om høsten! Har ingen selv, men naboen har en stor busk som henger litt over gjerdet hos oss. ;)
    Lykke til!

    SvarSlett
  12. Fantastisk utsikt fra kjøkken vinduet!!
    Jeg elsker hostensia..jo større jo beder:))
    Din var lekker:)
    Ha en fin kveld:))

    SvarSlett