Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








fredag 18. november 2011

Plasthetter og støvsugerposer

Noen lander alltid på føttene eller blir ferdig i god tid før gjestene kommer, tilsynelatende uten antrengelser. Jeg er ikke der. For å slippe å ha alt i hodet lager jeg lister. Se det jeg skrev i går. Så dagens juleforberedelse er faktisk å handle inn sånt kan er greit å ha og som ikke har noen holdbarhetsdato. Noe kan jeg forresten stryke av lista. Jeg har allerede bakt lefse og jeg kan flyte på fjorårets innkjøp til "juleverksted".

Det viktigste for dagens innkjøp er uten tvil plasthetter og støvsugerposer.

Toppits plasthetter
6 kg mandler
1 kg margarin
2,5 kg meierismør
6 kg hvetemel
1,5 l H-melk
1 l kefir
12 dl sæterrømme
14 egg
Støvsugerposer
metallpussemiddel
Moppepapir
Tøyvaskemiddel
Skyllemiddel
Lyspærer (et utvalg)
Plasthetter
fakkelbokser
ark+kartong til julekort
filt og stoff til juleverksted
Lim til limpistol

Selv om jeg anbefaler at man ikke setter igang noen oppussingsarbeidet sånn rett før jul, så har jeg et i kjelleren som jeg må konsentrere meg om.

Innervinduer! Å fullføre maling av dem er blitt utsatt fra år til år. Når jeg først har satt i gang så tar jeg også av vriderne som  var topp moderne i 1950, men ikke passer inn her.  Så sparkler jeg igjen hullene og resultatet blir slik.

Fortsatt mangler en liten splint  som vrideren skal låses i på hver vindusramme, men vinduet er blitt mye penere.
Vriderne er kjøpt på Molo as

2 kommentarer :

  1. Ja det e greit og ha handle lista klar, så man ikke glemmer noe, ha en fin helg, hilsen Lisbeth :O)

    SvarSlett
  2. Helt enig, jeg er også en "listefan". Har faktisk skrevet lister siden jeg gikk på ungdomsskolen, skrev tom lister for hva jeg skulle gjøre i hegene ha-ha:-)
    Ang strikketreff så skal jeg høre om det er stemning for det her, ville jo være kjekt å møte flere strikkeglade en gang:-) Har også gått og tenkt på et bloggtreff, men vi rekker vel ikke det før jul.
    Ha en riktig god helg!

    SvarSlett