Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








onsdag 20. april 2011

Sprøtt og godt

Jeg har også bakt knekkebrød - takket være min datter.


De er uten gjær, gluten og melk. Men de smaker likevel veldig godt.

Bland sammen:
1,5 dl solsikkekjerner
1 dl knust linfrø
5-6 dl hirseflak
1 dl gresskarkjerner
5 dl vann
1 dl olje (nøytral type)






Fordel deigen på 2 stekebrett med bakepapir.











Legg et bakepapir oppå og press deigen tynt utover. Det vil bli litt for mye deig akkurat langs kantene. Ta dette over på et tredje brett.

Skjær i ruter med pizzahjul.

Knekkebrødene kan lages veldig tynne og spises som snacks eller litt tykkere og brukes med pålegg.

Stekes ved 190 grader varmluft i 30 - 35 min.

Avkjøles på kakerist. Oppbevares i kakeboks.

6 kommentarer :

  1. Knekkebrødbaking går som er farsott, ser jeg! Må kanskje prøver det en dag. Ha ei flott påske!

    SvarSlett
  2. Svigermor baker knekkebrød til oss som ligner ditt og det er knallgodt! God påske!

    SvarSlett
  3. Hjemmelaget knekkebrød er tingen! Dette ser godt ut;-))
    God påske til deg og dine kjære!
    Klem fra meg

    SvarSlett
  4. Disse skal jeg sannelig prøve! Jeg har jo jevnt bakt Mimmis knekkebrød, men der er det masse rug, så disse må være karbofattige også...i våre dager må man tenke på alt...innimellom påskemarsipanen:O))
    Tak for oppskrift og kos deg i påska, klem fra meg;)

    SvarSlett
  5. Har lenge hatt lyst til å lage knekkebrød, men kan jo ha både gluten og det som kan være, jeg da.
    Eeelsker knekkebrød!
    :)

    SvarSlett
  6. Moderna sjukdomar som tex hudåkommor, eksem, torr hud, allergier, överkänsligheter, mm har ökat markant sedan 50-talet, och det finns en enkel anledning till det.

    http://gluten-celiaki.blogspot.com/2011/03/gluten-kallan-till-vara-moderna.html

    SvarSlett