Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








søndag 17. desember 2023

Skittensøndag

I gammel tid var det ikke tillatt med noen arbeidsoppgaver på søndager, men siste søndag før jul var det sosialt akseptert. Målet var å bli ferdig til jul. Fordi datoen varierer fra år til år har ikke jeg noen faste oppgaver. Jeg setter opp noen viktige punkter: 

  • polere oppvaskkummene
  • vaske kjøkkenvifte
  • vaske badet
Til daglig holder det å bruke en mild såpe og myk svamp til å tørke over oppvaskkummen, men hvis metallet er matt og skjoldete kan du polere benken med metallpuss. Ved å polere metallet blir det glatt og lettere å holde rent. Det forutsetter at materialet tåler polering. Det aller viktigste, uansett materiale, ikke bruk stålull. Jeg ville heller ikke brukt skuresvamp eller andre "aggresive" metoder. Jeg har samlet noen tips her: Vaske stålbenken.

Sølvpuss ga et flott resultat. 


Når jeg setter opp kjøkkenvifte som en av dagens dagens oppgaver dreier det seg om fettfiltret. jeg synes ikke det blir rent nok etter bløtlegging og vask med fettløselig vaskemiddel. Jeg er glad for at det er plass i oppvaskmaskinen. 









Og så er det badet. Selv om det fortsatt er ei hel uke til jul så er det bedre tid i dag til en grundig vask enn lillejulaften. Bruk gjerne denne teksten Vaske bad til hjelp.














Ingen kommentarer :

Legg inn en kommentar