Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








tirsdag 19. desember 2023

Montere pepperkakehus



I nesten 35 år har jeg laget huset vårt i pepperkakeutgave. Så da vi flyttet hit var det helt naturlig å lage alle tre bygningene. De er tegnet i skala, men plassert tettere enn i virkeligheten for å få plass på brettet jeg har. 

Jeg maler låven rød med matfarge, og kunne dekket veggene på begge bolighuset med melisglasur, men velger å beholde pepperkakefargen. 

Jeg har god erfaring med å piske 30 g eggehvitte (1 egg) og 166 g melis til glasur. Ha glasuren i en plastpose og klipp hull i det ene hjørnet. Pynt veggene mens de ligger flatt på benken. La delene tørke før de monteres sammen. 

Jeg monterer med smeltet sukker. Det er varmt, men det stivner fort og holder godt sammen. 

Pynt takene, og dryss over siktet melis tilslutt. 


 

Ingen kommentarer :

Legg inn en kommentar