Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








mandag 13. november 2023

Vaske stekeovn og skålde mandler

Jeg antar at mange i dag har stekeovn med pyrolyse. Da går rengjøringen av stekeovnen nesten av seg selv. Jeg har laget en "oppskift" på hvordan man rengjør stekeovn, ikke bare pyrolyse, men også den tradisjonelle. Rengjøring av stekeovn.

Men dagens viktigst oppgave er å skålde mandler. De skal brukes til kransekakestenger, men også til pynt på sirupssnipper og i sandkaker. Av 1/2 kg ferdig skålda og tørka mandler får man ca 75 kransekakerstenger som er ca 12 cm lange. En mandel veier i underkant av 1 g litt avhengig av størrelsen. Så trenger man 100 mandler til pynt på 200 sirupssnipper så blir det det ca 100 g. 

Det er lurt å skålde mer enn man trenger. Skålda mandler smaker godt, så om man ikke gjemmer langpanna kan det bli litt svinn. 

Dette er ikke det festligste arbeidet så jeg hører på lydbok. Tidligere så plasserte jeg laptop på benken og så på fimer eller TV-programmer. 

Det er viktig å sette opp arbeidsplassen slik at det blir en god flyt. Jeg er høyrehendt og arbeider defor mot venstre. Til til høyre står kjele så full som mulig med varmt vann, Der ligger en melsikt som mandlene legges i. Mandlene må ligge i det varme/kokende vannet i 10 . 15 minutter, eller til skallet løsner. 

De varme mandlene helles i den brune bollen. Det tra noen minutter til det er mulig å ta i dem. Skallet skal gnis av. Med trening går dette ganske raskt. Jeg jobber over den grønne bioposen slik at skallet slippes rett ned. Mandlene legges i en langpanne med absorberende papir eller kjøkkenhåndkle i bunnen. Enda mer forklaring her.
















Det er viktig at mandlene går god plass til å tørke, så bruk flere langpanner hvis du skålder mye mandler. La papiret eller håndkle ligge til dagen etter, men dra det da ut. Snu på mandlene flere ganger om dagen slik at de tørker helt. Når de er helt tørre kan de samles i en mindre form eller bolle.

Man kan enten passe på mens mandlene er myke å splitte nok til pynt på sirupssnipper, eller man kan skålde en liten porsjon en annen dag. 



Ingen kommentarer :

Legg inn en kommentar