Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








onsdag 15. november 2023

Pakke sylter

Når syltene har ligget i saltlake 6-7 dager tar jeg opp en, deler i to og skjærer ei tynn skive for å  smake på. Hvis de er litt lite salte, kan de to halvdelene legge tett sammen og håndkle surres stramt på igjen. Et døgn til er oftest nok. 

Jeg synes det er praktisk å dele syltene i fire. Da er det lett å ta opp litt om gangen. Derfor er det hensiktmessig å legge syltene i plastpose med zip-lås.






 


Håndklærene må skylles godt i varmt vann. Legges i bløt med tøyvaskemiddel. Jeg bytter bløtevann (og vaskemiddel) flere ganger de nærmeste dagene for å få ut så mye fett som mulig.

Vaskes to ganger i vaskemaskin på 95 grader med ekstra forvask. Jeg kjører et vaskeprogram på 60 grader på tom maskin for å være sikker på at all fettlukt er vasket ut. 

For 40 år siden, da jeg kun laget to sylter, kokte jeg håndklærne i en kjele på komfyren. Først med tøyvaskemiddel og tilslutt, etter flere skyllevann i kjøkkenvasken, med bare rent vann. 

Disse håndklærene kan ikke brukes til noe annet enn sylte.




 

Ingen kommentarer :

Legg inn en kommentar