Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








tirsdag 6. desember 2022

Rydde og vaske

 

Jeg liker så godt at huset er pyntet til advent. Lilla er den fargen jeg bruker aller mest i klær, men i huset kun i adventstiden. 

Desember var en hektisk måned da jeg var lærer, og det var da jeg begynte å lage en skriftlig plan for juleforberedelsene. De fleste oppgavene kunne jeg utføre på et par timer på ettermiddag eller kveld, og jeg fylte helgene så  mye jeg kunne med mer tidkrevende oppgaver.

I den neste jobben kunne jeg ta ta ut feriedager eller avspasering i desember, og hadde flere hele dager til disposisjon. Da involverte jeg flere i både baking og syltelaging, og kjøkkenet har vært fylt mange ganger i førjulstiden.

Selv om jeg nå har alle dager til full disposisjon har jeg ingen problemer med å fylle de. Jeg sitter i styret for Mat og helse i skolen, og bruker mange timer hver uke på det.

Og jeg hygger meg både med å rydde og vaske. Selv om jeg aldri hadde trodd at det ville bli vanlig å sjekke strømpris før man setter igang vaskemaskinen. Jeg rakk to maskiner etter klokka 20, og kommer til å ha en tredje på i natt. 


Det fantes ingen klyper som passet til julegardinene som skal opp på kjøkkenet i bryggerhuset, så jeg har valgt å sy gardinringer på. Det tar litt tid, men jeg tror at det blir en vellykket løsning. 


 




Ingen kommentarer :

Legg inn en kommentar