Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








onsdag 16. november 2022

Julekort og saltlake

Det er ganske lenge siden at jeg begynte å tenke på årets julekort. Jeg varierer formen på de, og har valgt å lage de doble i størrelsen 11x29 cm. Det er akkurat et brettet A4 ark. Det er vanskelig å finne konvolutter i det formatet, men det har jeg. For mange år siden måtte jeg kjøpe en eske med 500, og jeg har nok igjen til årets julekort. 

Jeg har satt opp dokumentet Julehilsen 2022 på PCen og lagt en plan for tekst og bilder. Fra 2012 har det vært barnebarn på forsiden, først ett og så fire. Bildet skal vi ta etter at de har pyntet årets pepperkakehus. Selv om en del av teksten er lik på alle vi sender, så setter jeg av plass til en mer personlig hilsen på slutten. 

Hovedjobben i dag var likevel saltlake til syltene som ble laget i går. De skal ligge i saltlake i 5 - 7 dager, så jeg må sjekke en på mandag. Så har jeg silt all den deilige kraften som blir et restprodukt. Mølje spises tradisjonelt på julaften kl 12 og serveres med en spesiel type flatbrød til. 

  


Ingen kommentarer :

Legg inn en kommentar