Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








tirsdag 7. desember 2021

7.desember: Sjakkbrett

Sjakkbrett eller sjakkruter er det eneste kakeslaget min mann tok med seg fra sin barndoms jul. Alle de andre kakene jeg baker til jul er med oppskrifter jeg vet at min oldemor brukte, men altså: Sjakkbrett.

Det vil si, han hadde kun ønsket om sjakkbrett, men ingen oppskrift.  Jeg tenkte vel at det ikke var noen sak og valgte en fra et ukeblad eller kokebok, for dette var jo lenge før internett. 

Jeg ble så skuffet. Jeg husker ikke lengre hva mannen min sa, men jeg hadde sett for meg en sprø, ikke for tykk, liten kake og jeg hadde faktisk følt smaken, eller iallfall tenkt den, i munnen.

Det ble en ganske lang prosess som startet med at jeg sammenlignet mange oppskrifter.  Melis og sukker gir helt ulik smaksopplevelse, og jeg ble tidlig sikker på at kakene måtte ha sukker. Da tenkte jeg på Tyske skiver, der det brukes sukker. Så oppskrifter på Tyske skiver inngikk i vurderingsgrunnlaget. 

Så er det mengden kakao. Det skal være en tydelig kontrast, men likevel må ikke sjokoladedelen bli for mørk. Jeg kunne nok tenkt meg litt mindre kakao enn jeg har endt opp med, men barnebarna liker de sånn. Dessuten er mannen fornøyd. Det betyr mye at denne småkaka kan lages med melkefri Melange, da kan også det yngste barnebarnet spise.

Neste år vil jeg lage de litt større, og faktisk litt tynnere. Det har jeg notert inn i oppskriften. For sånt er umulig å huske et helt år fram. 





Ingen kommentarer :

Legg inn en kommentar