Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








torsdag 23. desember 2021

23.desember: Juletreet


Da jeg var barn ble juletreet pyntet av våre foreldre etter at vi hadde lagt oss, og jeg husker hvor fantastisk det var å våkne til lukten av grantre i huset på julaften.

Jeg husker også overraskelsen til min eldste som kom løpende inn i stua julaften og oppdaget treet. Nå ville det vært fanget på en film, men jeg hygger meg fortsatt med minnet.

Dette er den aller hyggeligste delen av juleforberedelsene, og hvis det ikke er godt nok følge på radio eller TV så setter jeg julemusikk på CD-spilleren. Ja, her er det gamle CD plater som gjelder. Husker faktisk da de kom på markedet på slutten av 1980 tallet.

Jeg synes hvert år at vi har finere tre enn året før, og i år definitivt. Her har mannen gjort en strålende jobb. 


Tradisjon er det også blitt å bake vørterbrød, og spise det fortsatt varmt til formiddagsmat. 

Og mens jeg holdt  på inne har mannen gjort sitt ute. Den nye nissen kom opp på låven og fuglene har fått nekene sine. Det er vel egentlig først på julaften neket skal opp, men i tidligere tiden ble ikke fuglene foret gjennom hele vinteren som nå, så lille julaften er vel greit. 

 

Ingen kommentarer :

Legg inn en kommentar