Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








lørdag 6. november 2021

Å være pensjonist

100 års jubileumsmiddag
Jeg hadde aldri misunt eldre kollegaer som skulle avslutte et langt arbeidsliv, og jeg hadde noen ganger tenkt at 62 var altfor ungt å avslutte yrkeslivet. Likevel var jeg helt klar da dagen kom! Nå har jeg aldri hatt problemer med for mye fritid, og selv bare med hus og hage så ville det vært nok. Etter drøyt to år kan jeg underskrive på at jeg har mer enn nok å fylle dagene med. 

Jeg har to store interesser i tillegg til hus, hage og selvsagt familien. Den ene er slektsforskning. Jeg har skrevet mange ganger om hvor utrolig  spennende det er å nøste opp i gamle familiemyter. Så sitter jeg i styret til Landslaget for mat og helse i skolen. Mat og helse (tidligere heimkunndksp) er det aller minste faget i grunnskolen, men absolutt det viktigste. Vi har akkurat gjennomført den årlige landskonferansen (med 180 deltakere) og 100 års jubileumsmiddag (utsatt fra i fjor). Jeg hadde blant annet tatt på meg å pynte bordene.  Et par dager denne uka har jeg vært på en lærerskole (som det het før) og snakket om vurdering av elevenes kompetanse nettopp i dette faget. Jeg har allerede fått et nytt oppdrag til høsten. Sånt bidrar til jeg holder meg oppdatert på dette fagområdet. 

Det er klart at det er luksus å gå inn i juleforberedelsene med all tid tilgjengelig. Likevel gjør jeg som før, fordeler oppgavene med litt (noen ganger ganske mye)  hver dag i over 6 uker.


2 kommentarer :

  1. Jeg er enig med deg, at heimkunnskap burde vært et mye mer fremtredende fag, enn det er i dag! Det vi spiser er jo avgjørende for en god helse! Så fint dekket bord! Jeg regner med at det sto noe godt på menyen! 🥳

    SvarSlett
    Svar
    1. Så hyggelig at flere mener som meg så det gjelder faget mat og helse.
      Ja det sto god mat på menyen, men resultatet var middels.

      Slett