Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








mandag 7. desember 2020

Sjakkruter

Dette er ikke en julekake med veldig lange tradisjoner for meg, selv om 30 år faktisk er en stund. Det var mannen som ba om dem. Det tok litt tid før jeg hadde funnet et oppskrift som gjør kakene sprø, men ikke harde. De skal være passe søte, og det skal være akkurat passe smak av kakao. 

Dette er også det eneste slaget som bakes i like stor porsjon til oss selv, sønnen og datteren. På grunn av en med melkeallergi lages disse med blå Melange. 

Gjennom alle år har jeg laget deigen om kvelden etter jobb og så stekt de kvelden etter. Dette er en av de aller raskeste kakene å lage. 

Som pensjonist, og med hele dager til disposisjon er det mulig å lage deigen på formiddagen og så steke etter noen timer. Det er en ubeskrivelig luksus å kunne fylle dagene med det jeg har lyst til. I tillegg til hus, mat og hage, så er jeg fortsatt aktiv på flere forum innen fagfeltet mitt. Det er et privilegium å kunne bruke tid på noe jeg mener er viktig. Som at elever får lære å lage god mat.





Ingen kommentarer :

Legg inn en kommentar