Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








mandag 28. desember 2020

2.juledag

 Dette er julens viktigste dag for oss. ikke nødvendigvis 2.juledag, men den dagen barn og barnebarn kommer. Vi har det som en ny julaften med god mat, gang rundt juletreet og julegaver. Vi får gleden av å se ungene åpne gaver fra oss, og det blir et mindre antall gaver å forholde seg til for alle. 

I år var jeg faktisk mest spent på reaksjonen på gaven fra mine foreldre til oldebarna deres. Jeg hadde hjulpet dem med å lage en fotobok (med ganske mye tekst) som het: Oldemor og oldefar forteller. Den var skrevet i jegform og startet med min far: Jeg ble født, og fortsatte med oppvekst, skolegang og arbeid. Så startet min mor på samme måte. Tilslutt var hun også fortellerstemmen på deres liv sammen, om barn, husbygging, økonomi, biler og noe så banalt som radio, TV og telefon. Jeg hadde laget slektskart slik at oldebarna kan se navnene i leddene bakover til og med sine tipptipptippoldeforeldre. Mange av bildene hadde jeg scannet før og jeg tok noen nye til boka. Bøkene ble laget i CeWe fotobokprogram og bestilt fra Japanfoto. Jeg visste at de var gode på fotokvalitet, men ble  veldig imponert over trykkvaliteten på de relativt lange tekstdelene. 

I enda noen år kommer jeg til å lage i stand til julebord som vi spiser kl 14. Jeg passer på at det er noe for enhver smak. 


Da er det god tid til å spise, åpne gaver og leke med de før ungene skal ha kveldsmat og legge seg. Vi voksne finner også fram rester fra julebordet.

2 kommentarer :

  1. For en fantastisk fin gave! Det skulle jeg ønske vi hadde gjort mens mine besteforeldre var i live, også. Men kanskje et tips til mine foreldre - det er jo en bok som kan være fint å ha i slekten for fremtidige generasjoner.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja jeg har oppfordret flere til å gjøre det samme, og jeg har derfor laget en slags mal som jeg skal publisere om et par dager.

      I min familie skal vi fortsette å skrive videre på den første teksten og ta med mye som det ikke ble plass til.

      Slett