Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








fredag 13. november 2020

Syltepresser og kjøkken

Det beste med en plan er at det er lett å stokke om på oppgavene. Jeg følte et behov for å rydde vekk alle syltepresser før jeg vasket skikkelig på kjøkkenet. 

De aller fleste forholder seg til ei syltepresse, ja knapt det kanskje. Her har vi mange. Derfor setter jeg av tid til dette. Det er veldig viktig at så mye fett og stivnet kraft som mulig skrapes av før vask. Det er ikke lurt at det spyles ned i avløpsrørene, verken til de kommunale renseanleggene eller til vårt lille private. 




Jeg hentet dessuten en viktig pakke på Posten i dag. Jeg måtte ha påfyll av kobberpuss. Gloria er gått ut som varemerke, men produseres fortsatt. Les mer her.  Det finnes ikke noe bedre enn dette. Det bør bestilles mange samtidig for porto er dyr, eller kanskje har dere en fysisk butikk i nærheten. 

Så skuret jeg nesten halvparten av kjøkkengulvet. Det var helt nødvendig, og nå er det mye hyggeligere å starte kakebakingen. 


 


Ingen kommentarer :

Legg inn en kommentar