Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








onsdag 16. september 2020

Et sted å høre til






Som så mange andre har jeg sett serien "Et sted å høre til" i sommer.  For de som ikke har. så ligger alle episodene på NRK. 

https://tv.nrk.no/serie/et-sted-aa-hoere-til

Handlingen er i 1950 årene i Australia. Sykepleieren Sarah er på vei hjem etter å ha bodd mange år hjem. På båten møter hun familien Bligh. Serien er selvsagt full av kjærlighetshistorier, men gir også et tidsbilde av samfunnet. Abort, homofili, urbefolkning, rik og fattig, politikk og likestilling.  Dessuten intriger og skandaler i såpass omfang at jeg trakk noen paralleler til Dynastiet som gikk på 1980-tallet. Forholdet mellom Sarah og Regine kan absolutt sammenlignes med Krystle og Alexis i Dynastiet. Da vurderte jeg om jeg skulle fortsette å se, men er glad for at jeg fortsatte, Hvor lenge serien blir liggende på NRKs siden vet jeg ikke, så ikke vent for lenge. 

Serien skal være basert på en bok skrevet av Samantha Swanson som er etterkommer av en av seriens sentrale rollefigurer, Olivia Bligh. Hun var først gift med den homofile sønnen og senere Swanson. 

Jeg benyttet anledningen til å rydde litt i garnbeholdningen. Det ble sju par, og kunne sikkert blitt flere om jeg har startet heklingen med en gang jeg begynte å se serien. 


 

2 kommentarer :

  1. Jeg følger også denne serien.
    Det blir litt ekstra viktig å høre til et sted, i en familie, med årene syns jeg. Trist når noen faller fra, slik det jo er. Jeg har nettopp mistet en kjær kusine og skriver om henne på bloggen min i dag.

    SvarSlett
  2. Denne har jeg også sett, på nett-tv. Jeg synes noen skrev en god beskrivelse av den: Såpeopera forkledd som kostymedrama. Men absolutt verdt å se!

    SvarSlett