Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








mandag 30. desember 2019

6.juledag

Jeg synes at vi har et hus som virkelig kler julepynt, og vi liker å ha gjester - gjerne mange gjester. Derfor var det veldig synd at vi måtte avlyse mye av det vi hadde planlagt i julen. 

I dag har jeg tatt en runde rundt i huset for å ta en del bilder. De skal jeg bruke for å planlegge julen 2020.

De fine halmkransene på inngangsdøra kjøpte jeg på IKEA i 2006 og de er like fine. Derfor ser jeg ingen grunn til å bytte de ut. De passer godt til halmbukken som står på trappa. Den er mye eldre og noe mer preget av skiftene vær gjennom årene, men holder i mange år til. 

Det gjorde seg bra med flere lykter på trappa, men neste år skal jeg ha røde potter på de små grantrærne. 

I vindfanget har jeg valgt "kald" pynt i sølv og glass. Det passer til dette iskalde rommet. 

I gangen innenfor har jeg plassert pepperkaketunet i år. Det var ikke små barn som var grunnen til det, men hunder på besøk. Våre egne hunder har alltid holdt seg unna, selv om det sto på det lave bordet i garderobe. Rett før jul måtte jeg bake sidebygningen på nytt etter at det var spist opp av en hus som ble for fristet.

 

Det grønne kjøkkenet kler både rødt og alle nissene jeg fyller det med.

 

Det er ikke alle rom i huset vårt som kan ha rød pynt, og derfor fråtser jeg der det er mulig. Som i kontoret mitt. Det ligger mellom kjøkkenet og spisestua.

Her pynter jeg også med nisser.

















   

Døra til spisestua manglet glass, men vi satte inn nytt "antikk-glass". Det gir akkurat den ruglete overflaten som skaper stemning for lysekronene er tent.  I glassfeltene i døra har jeg hengt hekla snøfnugg akkurat som i vinduene.

I år brukte jeg hvite snøfnugg også som pynt på bordet.

Rundturen i huset fortsetter i morgen. 

1 kommentar :

  1. Jeg er enig, huset deres kler virkelig julehøytiden. Både koselig og høytidsstemt. Takk for følget i 2019, jeg ser fram til å fortsatt følge deg i 2020. Godt nytt år!

    SvarSlett