Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








onsdag 23. desember 2020

23.desember: nissen på låven


Det hadde jeg drømt om å mange år - å ha en stor nisse sittende ute hele jula. Så da vi flyttet hit var det helt naturlig å lage en til låven.

Den er laget nesten i voksen størrelse, så jeg brukte noen gamle klær og fylte med noen gamle hodeputer

For barnebarna har dette vært spennende og de årene nissen har kommet på besøk så har de sett opp mot låven for å sjekke om den der fortsatt sitter på plass. 

Det er mannen som har hatt oppgavene med å sette den på plass lille julaften på formiddagen. Jeg visste at den hadde knaket i sammenføyningene noen år, og at det var på tiden med en sjekk. Jeg ble faktisk imponert over at mannen har fått den på plass og at den har sett bra ut på avstand. Nå har den vært innendørs for en nødreparasjon, men jeg innser at det er på tide med en ny nisse. For dette er en tradisjon jeg vil holde på. 

Og jeg har lagt en plan. Enn så lenge ser den slik ut på nært hold. 



Ingen kommentarer :

Legg inn en kommentar