Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








onsdag 12. desember 2018

Oppryddingen

Det blir litt oppvask når juleforberedelsene innebærer store porsjoner. I dag vasket jeg opp fire store kjeler. Den femte og aller største må jeg vaske i dusjen. Den har jeg brukt til å vaske de åtte plastlokkene som ble brukt under syltepressene for å samle opp kraften.

Jeg har også vasket de åtte syltepressene. Det beste ville vært å hatt så store kar at de kunne vært bløtlagt, men det har jeg ikke. Det er litt klønete i oppvaskkummen, men det går greit. Jeg blir ikke stresset over at det fylles opp på kjøkkenbenkene. Dette må bare ta den tiden som trengs. Jeg starter med å fukte de godt og lar de står litt, før jeg vasker med oppvaskebørste. Jeg skyller med så varmt vann som mulig. For å beskytte benkene legger jeg på noen tykke frottehåndklær. Og så få det stå sånn til i morgen.

 
Jeg startet egentlig med de ni nye kakeboksene. En av billigkjedene hadde halv pris på kakebokser i går. Da sikret jeg meg tre sett. Disse boksene har litt mer riktig størrelse til de små porsjonene som skal ut av huset. Det dessuten mye enklere i legge i firkanta bokser enn runde. 

Kakeboksene må være helt tørre før det legges kaker i, ellers kan kakene bli myke. Boksene får derfor tørke til i morgen. 

Jeg kokte opp igjen noe av møljen for å fordele i mindre bokser. Jeg vet om noen som vil ha en smak. 

  





Ingen kommentarer :

Legg inn en kommentar