Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








søndag 9. desember 2018

Den store gjærbakstdagen

Før jeg satte igang med bakingen så laget jeg tre sylter av kjøtt som ble tilovers på fredag. Kjøttet ble varmet godt opp for å kunne legges tett i formene.

Deretter ble det 128 tebirkes. Det er gjærdeig der margarin skal kjevles inn. Mange tror at det er så vanskelig, men slett ikke. Dessuten vel verdt innsatsen







Så ble det 160 safrankringler. Mesteparten skal brukes av en kollega på torsdag. Det burde sikker vært Lussekatter, men jeg synes at Safrankringlene er mye bedre på smak. Ikke for det, oppskriften min gir svært gode Lussekatter. Det viktigste var nok at kringlene er raskere å lage.

På slutten av stekingen fikk jeg igjen testet at branngel gir raskere lindring på brannsår enn vann.

Litt rydding  gjenstår før det er sengetid.

1 kommentar :

  1. Sjal si du lager mye godt! Tebirkes er supergode. Jeg har laget det før jeg også.

    SvarSlett