Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








fredag 20. juli 2018

De første feriedagene

Endelig ble det min tur også.

Det var ikke lagt noen planer om turer, derimot om maling, vasking og rydding.

Med stekende sol hver dag ble det virkelig en utfordring å male vinduene mot sør og vest i bryggerhuset. Løsningen ble å legge inn noen sene kveldstimer.

I hovedbygningen begynner gjesterommet å bli ferdig. Hjørneløsningen er borte. Det samme er den smale bokhylla for å få plass til det ene skapet fra hjørnet. Utrolig så stor fargeforskjell det var på gulvet der skapet hadde stått. Nå blir det bedre plass til Lego-bordet.




Jeg har malt ei trapp, og pakket servise til et bryllup.





Jeg har plukket den første modne tomaten. Utrolig så mye bedre solmodne tomater fra egen avling smaker.

Jeg har lukt en grusplass. Og har nesten kommet ajour med vasketøyet. Fire uker uten futt i mai og juni satte spor på vaskerommet.

Jeg gleder meg over alt som blomstrer i hagen til tross for minimal vanning. Her har vi Purpursolhatt og Rose Dame de Cour. Rosedamen er som vanlig helt umulig å ta et bra bilde av.

Og så har vi alle bærene. Litt dårlig samvittighet der. Bringebærsesongen er nok nesten over, mens ripsbuskene er fulle. Det er ikke det at jeg velger solsenga i stedenfor - den er nemlig nesten aldri i bruk.






Ingen kommentarer :

Legg inn en kommentar