Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








lørdag 12. mai 2018

Vårtegn: Full sommer

På et eller annet tidspunkt på våren blir det plutselig full sommer. Den varer sjelden særlig lenge, men er utrolig deilig.

Jeg hadde lagt en plan for arbeidet i hagen, men alt sto plutselig i full flor. Bjørka står grønn og fin. Under den vokser der Perleblomster.

Bak huset er det frukttrærne som gir tegn om en rik bærhøst. Det er jo så vakkert med frukttrær i blomst. Det er nesten sånn at jeg kunne unnvært frukten for å beholde blomstringen hele sommeren.

Det har vært færre disponible hender denne våren, da den endelig kom. Jeg er derfor veldig på etterskudd med grunnlaget for resten av sommeren. Mye vil ordne seg etterhvert. Jeg vet at Storkenebb svikter aldri, heller ikke Prestekragene. Jeg har ikke helt oversikt over rosene enda. Det var tross alt en tøff vinter.

Det er veldig, veldig deilig med hageliv.


3 kommentarer :

  1. Herlig med sommervær! 🙂 Også hos oss har det vært rundt 20 grader siden Kr.Himmelfart, og vi har vært mye ute. Det grønnes, og vi venter på at hegga skal blomstre.

    Jeg har ei rosebusk som skulle vært flytta. Når på sesongen er det best å gjøre sånt?

    SvarSlett
    Svar
    1. Roser har utrolig lange røtter så vær forberedt på å grave dypt. Best ville vært på høsten, men om jeg først hadde bestemt så hadde jeg ikke klart å vente. Grav et dypt hull, mye vann og ta med en stor jordklump. Sett ned et rør i plantehullet helt ned til røttene. Da er det lettere å vanne der det trengs mest.

      Slett
    2. Takk for råd. Vi kan nok ikke vente, tror jeg.

      Slett