Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








søndag 27. mai 2018

Vårtegn: Det går for fort

Ikke noe stas å ha tilbrakt mye av disse fine dagene innendørs. Sola, varmen og ikke minst enhver antydning av trekk i lufta skaper økt hoste.

På mine korte turer ut, jeg prøver jo å fjerne litt mer løvetann, legger jeg merke til at som blomstrer og hvor kort blomstringen er. 

Plenen ser ustelt ut, men jeg velger ikke å klippe den når det er så tørt. Vi har så lite vann at ingenting kan brukes på plenen. 





Dette er årets første Iris (Dvergiris) og jeg håper et det blir mange flere etterhvert. 

Det er noen åpne felt i dette bedet etter den strålende innsatsen forrige uke. Men det har ingen hensikt å plante noe i denne heten. Det må vente til det kommer litt naturlig vanning. 

Mens jeg venter på fuktig jord vurderer jeg hva som skal plantes. 












På bildene under er Rosehagtorn både nært og på litt avstand. 


Her er det Nyperose og Løytnantshjerte.


Så kommer Tartarleddved og Klokkebusk. 


Rhododendron Scarlet Wonder har akkurat startet sin blomstring, men R. Morgenrot er snart ferdig med sin. Neimen ikke lett å ta gode bilder av blomster med så sterk farge. 


Disse Syrinbuskene plantet jeg våren  2009. Det virket endeløst langt fram i tid at buskene skulle bli store, men nå er de blitt flotte.

Ingen kommentarer :

Legg inn en kommentar