Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








søndag 22. april 2018

Den andre hagedagen

Nok en flott dag i hagen. Riktig nok i fullt så effektiv som i går. Det er betydelig våtere i de andre bedene og mye tyngre å luke. Det har derfor vært mange oppstarter og litt færre avslutninger.

Bedet ved hushjørnet mot sydvest ble ryddet helt for prestekrager. Det vil si, det er nok helt umulig å fjerne Prestekrager fra et bed. Jeg må plante noe lavt og dekkende under Hagtornen.



To store greiner på Syrinen var blitt knekt i løpet av vinteren. Jeg burde nok beskåret treet enda mer, men det får vente til etter blomstringen. 


Sist høst glemte jeg å fjerne sporene på veggen etter Humlen som klatrer der hver sommer. I dag ble veggen vasket.

Det finnes to ulike vaskemidler for utebruk: Kraftvask og Husvask. Den første brukes for rengjøring før beising eller maling, den andre er mildere og matter ikke ned malingen. 

Man må starte vaskingen nederst. Det skitne vannet vil da renner nedover en våt vegg og vil ikke sette spor

Spyl også nedenfra og oppover veggen. Spyl ovenfra og nes helt til slutt. 


Neste fridag blir en vaskedag inne. Bordet står nesten ferdig dekket til gjestene som kommer på fredag. Da skal det serveres øl eller vin til fem retter.




1 kommentar :

  1. Nå er det like lite snø her som hos dere, så snart tar jeg også fram riva. (",)

    SvarSlett