Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








onsdag 13. desember 2017

Lucia og Lussi

Det er egentlig ingen sammenheng mellom Lucia og lussekatter.

Det er godt kjent at Lucia var en siciliansk helgen, og at vi nok har fått skikken med Luciatog fra Sverige.

Lussekatt er avledet av Lucifer, et annet navn på djevelen. I Tyskland på 1600-tallet oppsto skikken med at et hvitkledt barn delte ut lysende gult bakverk. Hensikten var å skremme den lyssky djevelen. I Norge hadde vi i folketroen trollkjerringa Lussi, som kom farende 13.desember for å sjekke om juleforberedelsene var i rute.

Jeg har lagt merke til diskusjonen på flere sosiale medier i dag om for eller imot safran i lussekattene. Det er særlig de som mener at safran er helt unødvendig, som hisser seg opp.

Her slår jeg ganske enkelt fast at om man ikke vil bruke safran i lussekattene, så er det mange andre ting man kan bake.

Jeg hadde med meg både Lussekatter og Safrankringler, som jeg faktisk synes er best, til et møte i Oslo.

Det var 11 dager til julaften i dag. Jeg brukte togturen innover til å få oversikt over hvordan de siste dagene skal disponeres. Og jeg tror at jeg fikk en god plan.

3 kommentarer :

  1. Her har jeg gått glipp av noe: Hva er begrunnelsen for å være mot safran??

    SvarSlett
    Svar
    1. Noen insisterer på at poenget er den gule fargen, og prisen gjør safran helt uaktuell. jeg er helt sikker på at de aldri har smakt med safran.

      Slett
  2. Her er det helt og holdent Safran som gjelder.. Da jeg jobbet i barnehagen så brukte vi Gurklemeie. Det har kanskje noe med pris og mengde å gjøre? Der var det jo omtrent to hundre personer som fikk lussekatter til frokost.

    SvarSlett