Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








onsdag 29. november 2017

De første syltene

Det var 25 dager til jul i dag, og jeg har klar for årets første kveld med laging av sylte.

Det går med over 60 kg kjøtt hver kveld, og det henter jeg på nærbutikken. Jeg får låne det hvite plastbakkene til å frakte kjøttet hjem i. I tillegg til to kjeler på komfyren har jeg tre løse kokeplater til resten av kjelene. Med så store kjeler så tar det rundt 6 timer før kjøttet er mørt.

Det ble ingen bilder av selve prosessen i dag, det glemte jeg bort. Men nå ligger 19 sylter i press i kjelleren.


Ingen kommentarer :

Legg inn en kommentar