Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








tirsdag 24. oktober 2017

Mer rydding

Da jeg fikk nytt skrivebord tidligere i høst ryddet jeg skikkelig opp, og har kommet i mål på det som midlertidig ble lagt i en kasse. Jeg har også i et par omganger ryddet i hylla med kokebøker på kjøkkenet. Der sto det mye som jeg ikke hadde sett i eller brukt på mange år.

Med det været som er nå frister det ikke til hageaktiviteter så jeg har fortsatt ryddingen. I dag med en perm med oppskrifter. Ville jeg noensinne bruke dem? De som ikke allerede lå i min nettbaserte kokebok Mat i bestemors hage har jeg lagt i kladd. Noen andre oppskrifter har jeg kontrollert mot nettversjonen. Da kan jeg trygt kaste papirversjonene.Jeg fant for eksempel fem ulike nettutskrifter på pannacotta.

Et sted går det likevel en grense. De eldste kokebøkene kaster jeg ikke. Jeg har også noen håndskrevne oppskriftsbøker, de får også stå.

Etter en slik opprydding så vet jeg faktisk hva jeg har og hvor det er. Deilig. Det er fortsatt urydda områder i huset, så jeg har ingen fritidsproblemer.






1 kommentar :

  1. Dette kjenner jeg meg igjen i. Jeg har noen håndskrevne bøker, men før ei oppskrift slipper inn dit skal den ha blitt en suksess gjentatt flere ganger. Med jevne mellomrom kaster jeg også utskrifter og utklipp som blei med tanken.

    Holder på å rydde ei stor bokhylle på mitt kontor også. Det er utrolig hvor tilfredsstillende det er å kvitte seg med ting man ikke trenger mer, enten man gri det bort, selger eller kaster. Så er jo målet å ikke erstatte det med noe nytt...

    SvarSlett