Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








fredag 3. mars 2017

Gullgruve

Jeg tror nok at jeg de siste årene har scannet over 3000 gamle bilder og negativ. Noen har jeg scannet både som bilde og negativ, fordi bilder og negativ ikke alltid har ligger sammen. Når jeg scanner foto og dokumenter så bruker jeg EPSON XP-860. Jeg utnytter nok ikke funksjonene fullt ut, men synes jeg får ganske bar resultat.

Når jeg scanner negativ bruker jeg CanoScan 9000F. Fordi bildene blir slitt og støvete, så blir det absolutt best resultat å scanne negativ.

Gullgruven er faktisk at jeg har hatt tilgang til alle disse gamle bildene. Jeg har forstått at Min mor kjøpte kamera for konfirmasjonspengene i 1952. Det var et Brownie fra Kodak. Produksjonen av denne modellen startet i 1946 og varte til 1957. I 1953 ble designen på frontplaten endret til horisontale striper. I 1946 var prisen i England 10 pund. Valutakursen var da 1 pund =20 Nkr. Basert på at en gjennomsnittlig årslønn i 1946 var 5400 kroner, så kostet dette kamera nesten en halv månedslønn.

Så startet bruken av kamera. En film med 8 bilder kostet en drøy krone. Fremkalling av selve filmen kostet 1,20 kr og kopiering av de åtte bildene kom på nesten 2 kroner. Til sammenligning var gjennomsnittlig timelønn i industrien i 1952 kroner 3,11. Så å ta bilder var en knallhard prioritering.

Her på gården har det også vært et kamera som min far lånte blant annet da han var i militærtjeneste i 1948. Bestefars fokus har definitivt vært å ta bilder av hestene hans, men innimellom viser bildene også en bygning eller personer.

I mammas familie har det vært tilgang på kamera også før 1952, eller i alle fall på bilder. De som tok bilder delte dem med andre. Derfor har jeg sett at de samme bildene  i flere gamle album i slekten.

Så om dere akkurat nå verken har tid eller er interessert i å grave i slekten - spør foreldre eller besteforeldre etter bilder. Skriv hvem som er på bildene. På et senere tidspunkt er det ingen som kan fortelle.


Ingen kommentarer :

Legg inn en kommentar