Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








torsdag 5. januar 2017

Med og uten

Denne gangen dreier det seg om hvetemel. Jeg er vel litt mer enn normalt opptatt av det som kalles allergener i mat. Det er noen matvarer som kan utløse allergireaksjoner. Derfor er det viktig at disse matvarene merkes.

Vanskeligere blir det når en er på besøk og skal spise mat som andre har laget. Hvis jeg ikke vet om alle mine gjester tåler melk, egg, gluten, nøtter og soya så forsøker jeg å unngå det i maten. Jeg passer iallfall på å gi informasjon så alle skal vite hva de spiser.

En interessant matvare er soyasaus. For jeg antar at veldig få er klar over at den vanlige som står i hylla sammen med buljongpulver inneholder hvetemel. Mens den jeg nå har gått over til å bruke står i allergimatvarehylla sammen med andre glutenfrie matvarer.




Ingen kommentarer :

Legg inn en kommentar