Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








onsdag 14. desember 2016

10 dager til julaften

Jeg har aldri vært så ferdig med julegaver 10 dager før jul som i år. Ikke bare er de innkjøpt, men de aller fleste er også pakket inn.

Det er også gavene i nissesekken. Jeg har vokst opp med at nissen alltid kom med egne gaver. Det var aldri veldig store gaver. Som regel var det tegneserieblader eller marsipangriser. Denne skikken har jeg videreført. Nissen kommer alltid etter middag. I fjor var det en nabo som kom med sekken til stor stas for det eldste barnebarnet. I år, hvor vi skal ha en ekstra julaften 3.juledag, regner jeg med at sekken plutselig står i gangen. For alle vet jo at her på gården bor nissen på låven.

Det er julegaven til mannen som i år volder mer utfordring enn vanlig. Han er enda mindre konkret på om han ønsker seg noe, og jeg tenker at det er begrenset hvor stas det er å få bukser og gensere hver eneste gang. Så om noen har veldig gode ideer til en mann så tas det imot med takk.

Ingen kommentarer :

Legg inn en kommentar