Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








onsdag 5. oktober 2016

Å fylle inn

Jeg hadde lenge irritert meg over at buskene på den ene siden av nedkjøringen til kjelleren var mye frodigere enn på den andre siden. Jeg bestemte meg for å fylle inn i de tomme feltene på den andre siden med flere planter og ble glad da jeg oppdaget at det lokale hagesenteret faktisk hadde helt riktig type: Stephanandra incisa "Crispa"

Først da jeg gravde ut plantehull forsto jeg hvorfor den ene siden var mindre frodig. Det er ikke så lett å vokse i blåleire. Det ble derfor en litt større jobb å lage planthull enn jeg hadde tenkt fordi jeg må gi de nye plantene en stor grip med bedre jord. Heldigvis kunne jeg hente litt jord fra området jeg skal ha poteter på neste år. Det ligger spavendt og klart bak låven.


Jeg har satt ned fem nye planter, men kunne gjerne hatt fire til. Bedre ble det uansett.

2 kommentarer :

  1. Nytt forsøk (!): Hei, jeg fikk treff hos deg angående klokkebusken Monet. Innlegget ditt er noen år gammelt og klokkebusken din var visst fra samme år, hvordan går det med busken nå?

    (Jeg har en fra ifjor som ligner, men bladene har litt mer rosaskjær, enn enn jeg skal plante nå). Funderer litt på høyden... og jorddybde.

    SvarSlett
    Svar
    1. Den er faktisk ikke noe større enn da jeg plantet. Jeg har antatt at det skyldes at jorda er ganske kompakt der, og det er mye annet som tar næringen.

      Jeg leser planteveiledningen på navnekortet som følger med, men det er ikke alltid at jeg klarer å oppfylle kravene.

      Slett