Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








lørdag 10. september 2016

Tempoet øker

Jeg blir nesten andpusten når jeg leser notatene for 10 år siden. Da hadde snekkeren begynt å utvide døråpningene. Vi skulle stort sett bruke åpningene fra før 1950, men fordi dørene av ulike grunner måtte forskyves litt på veggene måtte flere av åpningene utvides på den ene siden. Det var heldigvis aldri så mye at de brede dørlistene i hadde valgt ville dekke utforingen på den andre siden.

Jeg har allerede nevnt at forsikringsselskapet krevde helt nytt elektrisk anlegg. Denne uke i september 2006 var turen kommet til ledningene i stua i 2.etasje. Samme uke forsvant den kombinerte peisen/parafinkaminen i samme rom.  Altså når jeg skriver forsvant. Ingenting forsvant med et trylleslag, jammen var det mange timers jobb, og det måtte en eksta mann for å få uhyret ned trappa.


I rommet som skulle bli vaskerom ble det skjært ut i gulvet for å koble et sluk til avløpsrøret og nye vannrør til de som allerede var der. Rommet hadde vært brukt som kjøkken på 1980 tallet og da ble det lagt inn vann. Gulvet og særlig veggen viste at det hadde vært en lekkasje.

Vann og avløpsrørene fra dette rommet og ned til kjellene ble kontrollert og funnet i orden.

I kjelleren ble alt det gamle tatt ned og nytt opplegg ble samlet et sted, men stoppekraner for hvert rom med vann.


















Jeg er så begeistret for overgangene mellom tømmervegg og panel. Tømmerveggen på dette soverommet i 1.etasje er veldig skeiv, og da syns snekkerhåndverket enda bedre.

Bildet til høyre viser samme rom.



















På bildet til venstre under viser en av våre store tabber. det er lett å se at det er mye mindre avstand fra vannrørene på høyre side og til lampepunktet, enn på venstre side. Vi oppdaget det først da vi skulle henge opp lamper. Det ser veldig dumt ut.

På det høyre bilde ser vi veggen mot det lille gjestebadet. Sisternen til det vegghengte toalettet er kommet på plass i vårt bad. Nå ville jeg ikke valgt vegghengte toalett. De er for dyre å kjøpe, og de er både kompliserte og dyre å reparere/bytte ut.



Plutselig en ettermiddag fikk vi beskjed om at den ene malesalen måtte tømmes. Jeg var alene på gården, og så veldig mørkt på oppgaven. Da gjorde jeg som jeg har gjort flere ganger senere - tok tiden på en forflytning fra kjøkkenet og til låven. Jeg beregnet oppgaven til en drøy time, no som stemte ganske bra. Det ble mange skritt, men jeg kom i mål bokstavelig talt.


4 kommentarer :

  1. Veldig imponert over de overgangene der, det er folk som kan sine saker! Ikke lett å få et hjørne med tømmervegg mot panel bli så bra.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ikke sant. En ting er å skjære i en bred foring. Her skulle de skjæres inn i flere panelbredder.

      Slett
  2. Veldig fin overgang ja! Og slike tabber er nesten ikke til å unngå. Vi har dem også langs veien... Det er så mye å ta stilling til når man holder på at det er helt umulig å få med seg ALLE detaljer. Plutselig oppdager man at noe ble litt feil. Men, jeg synes alltid fokuset er så utrolig mye større på feilene mens man holder på enn etterpå når man bor i og bruker huset og rommene.

    SvarSlett
    Svar
    1. Enig i det som regel, men de lampepunktene irriterer meg nesten daglig.

      Slett