Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








tirsdag 22. desember 2015

De siste forberedelsene

Her på gården pyntes det til jul de aller siste dagene før julaften. Så i dag har det aller meste kommet på plass. Sånn som nissene i skapet på kjøkkenet.

Allerede før vi flyttet inn hadde jeg lagt planer for hvordan de pynten vi hadde fra før skulle plasseres. I de første åre kjøpte eller lagde jeg noe mer, også til helt definere steder.

Nissene som bor i skapet i julen lagde jeg i 1996 og noen år fremover. Jeg tror faktisk at de siste kom etter at vi flyttet hit.

Fordi vi faktisk skal ha en ekstra julaften på lillejulaften i morgen så har jeg også pyntet treet. Men vørterbrød skal det uansett bli i morgen. Det har jeg laget hver lillejulaften i over 20 år.

Og lysene rundt inngangsdøra er hengst opp og satt på for virkelig å ønske barn og barnebarn velkommen.

Jeg vet at det er en som gleder seg til å sette ut grøt til nissen på låven

Og ribben til julaften er tatt opp fra fryseren.

Ingen kommentarer :

Legg inn en kommentar