Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








tirsdag 10. november 2015

Juleforberedelser 2015

Endelig kan jeg sette igang årets juleforberedelser, og gjør det for sjette gang her på bloggen. For å ha en litt annen form i år deler jeg en slags dagboksnotater hver kveld fra i morgen og til og med lille julaften. Selv om jeg i over 30 år har hatt klare planer for juleforberedelsene, og det har skjedd en forbedring og utvikling gjennom disse årene, så har jeg aldri tatt meg tid til å skrive ned erfaringene. Det skal jeg gjøre i år - her.

Jeg forbereder julen som jeg forbereder hvilket som helst annet stort selskap, og er veldig heldig som kan ta meg litt ekstra fri i desember. Derfor tenker jeg ofte på de som ikke har samme mulighet - de butikkansatte for eksempel. Søndagsåpne butikker er jeg generelt imot, og rett før jul bidrar det til å skape unødvendig stress for de som jobber i dem. Jeg handler derfor av prinsipp ingenting på søndager.

Det er faktisk ganske lenge siden jeg laget årets plan. Det er såpass mange andre folk involvert i aktiviteter her at avtaler må gjøres i god tid. Uansett om dere skal være få eller mange i julen eller i forberedelsene så er det lurt å skrive ned nå hva du har tenkt å gjøre før jul, og fordele oppgavene på den tiden som er til rådighet.

For det nettopp det som er viktig: Å finne ut hvor mye tid man har. Og så må ambisjonene tilpasses til den. Jeg har skrevet ut planen, innkjøpslistene og julegavelisten. Dette blir verdifulle dokumenter fordi alle endringer blir ført på. Noe mer som skal kjøpes, avtaler som endres eller oppgaver som flyttes finnes bare i papirutgaven.

Da jeg var fersk "julelager" startet jeg nok i begynnelsen av desember, men etterhvert har jeg funnet ut at jeg bør starte to uker før det - for å legge grunnlaget.

Jeg har dessuten et kraftig forbedringspotensiale på å få unna de vanlige oppgavene som klesvask, stryking og rydding. De drukner liksom i fokuset på julen. For ikke å snakke om å lage en skikkelig middag de fleste kveldene.

Så om du vil være med på min ferd mot jul så er du hjertelig velkommen. Og bare for å understreke til slutt - jeg gleder meg til hver dag og hver oppgave. Dette handler mye om å videreføre noen veldig hyggelige tradisjoner.

I tillegg til de daglige oppdateringene her så finner du hele min Julebok på Jul i bestemors hage.

2 kommentarer :

  1. Jeg gleder meg til å følge med :) Og så flink du er som skriver det ned. Jeg har i flere år tenkt at jeg skal skrive en julenotatbok, mest fordi det er gøy å lese i ettertid. Vi gjorde det i barnehagen jeg arbeidet, - og etter et par siders lesing så var julestemningen og forventningene på plass. kanskje jeg får det til i år ?

    SvarSlett
    Svar
    1. Det startet med en notatbok for meg også. Da PC en kom skrev jeg inn oppskrifter og skjemaer som jeg skrev ut og satte i perm. Fortsatt er den noen papirark som jeg må ha med i veska gjennom hele perioden. Der er alt jeg må huske på skrevet ned.

      Slett