Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








onsdag 17. desember 2014

Klokker og kongler

Et sted må jeg starte - og det gjør jeg med gjesterommene. De skal ikke brukes før julegjestene kommer.

























Klokker synes jeg er en flott julepynt. Foreløpig ligger klokkene til vinduene på den ene senga.

Jeg vil anta at det er kirkeklokkene som har vært utgangspunkt for de klokkene som brukes til julepynt. Men på store gårder over hele landet fantes det en gang matklokker. Klokketårnet på stabburet var et slags statussymbol for gårdene.  Funksjonen til klokkene var å regulere arbeidstiden på gården. Tiden kunne derfor organiseres mer effektivt enn tidligere.

Vi har ikke noe klokketårn her på gården, og jeg vet ikke hvordan det ble ringt til mat for hundre år siden. Kirkeklokke brukes for å varsle gudstjenester og de brukes som element i ritualet. De første kristne kirker hadde ikke klokker, da klokkeringing ble ansett for å være en hedensk skikk. Omkring år 500 begynte klokkeringing likevel å få innpass, da den var praktisk for å kalle sammen til gudstjeneste.


På det andre gjesterommet pynter jeg med kongler. Disse konglemennene kjøpte jeg i Edinburgh for noen år siden.

Her er det også plass til konglepynt som ungene laget da de gikk på skolen.





 

2 kommentarer :

  1. Koselig å pynte med klokker :) Er i gang med pynting nå jeg også, er så koselig :)

    Her står klokketårnet på låven :) Planen er å restuarere det slik at det bl.a. kan brukes til å ringe inn jule, som jo også var en tradisjon. I tillegg ble klokkene brukt til å varsle brann

    SvarSlett
  2. Dette gjesterommet kommer gjestene til å trives i, veldig koselig. (",)

    SvarSlett