Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








torsdag 6. mars 2014

Riktig temperatur

Å få perfekt stekt kjøtt er mye enklere med et steketermometer. Ja, jeg vil nesten si at det er umulig uten.

Da tenker jeg ikke på de manuelle som lager et centimeter stort hull, men et digitalt med tynn, tynn temperaturføler.


På den ene stekeovnen er det innebygd steketermometer, men fordi jeg ofte steker mer en filet/stek om gangen har jeg flere. De koster fra 100 kroner og oppover, og det beste at de selges også i litt større matbutikker.

Deltakerne på "matkurset" for to uker siden har kjøpt, og anbefaler alle andre å gjøre det samme.

1 kommentar :

  1. Enig! Vi klarer oss ikke uten termometer. Til jul fikk Trygve en I grill av meg. En termometer som kobles til Ipaden eller Iphonen. Da kan han være ute i garasjen mens kjøttet stekes ferdig. ;) I tillegg kan man se andre i området og hva de lager om de har logget inn. Haha uunværlig. ;) Men mannen i huset ble meget begeistret. :)))

    SvarSlett